Mar 20, 2011

LuiS I bRidGe... aT dusK!!!

:)


Ahhh.... RIBEIRA area, today UNESCO site. My city oldest area.... PORTO at it's very best!!! :)



:)
ohh.... what a day....
here we go again playing with Sony Nex 5... huge dusk i caught 2 days ago!!!... ...


Another dusk in paradise.... like everyday.... 



:)) ahhhhhh ...that Panorama sweep ...what a fun this toy is!! (:-)


The bridge:
www.wikipedia.org/DomLuisBridgePorto



Some of my OPORTO China ink cards.... )


More of my China Ink cards at:


Henry The Navigator bridge
This is a new pre-stressed concrete high-level road bridge which was built across the stretch of river between the Ponte Dona Maria Pia and the Ponte Dom Luís. It was built to compensate for the the loss of the upper level of the Ponte D. Luís to the Metro. It can be seen in the background of the above pictures of the D. Maria Pia and S. João bridges. Its total length will be 371 metres with a central span of 280 metres which is the world's longest reinforced concrete arch. It has a total length of 371 metres. The two sides of the bridge span were joined on 21 June 2002 and the cost was estimated at 14 million Euros (£9.5M).


Info at:
www.lusa.u-net.com/opo.bridges


:)
And..... now in Portuguese....
:)

A Ponte do Infante, baptizada em honra do Infante D. Henrique, nascido no Porto, é a mais recente e, segundo muitos, a mais esbelta ponte que liga Porto e Gaia. Foi construída para substituir o tabuleiro superior da Ponte D. Luís, entretanto convertida para uso da "Linha Amarela" (Hospital de São João/Santo Ovídeo) do Metro do Porto. 

Foi construída pouco a montante da Ponte de D. Luís, em plena zona histórica, ligando o bairro das Fontaínhas (Porto) á Serra do Pilar (Vila Nova de Gaia). 

A ponte é constituída por unha viga caixão com 4,5 m de altura apoiada num arco flexível com 1,50 n de espessura. Trata-se de uma ponte á cota alta com unha extensão de 371 m e 20 m de largura no tabuleiro. Apresenta uma solução de arco semelhantes á adoptada pelo engenheiro suíço Robert Maillart nas suas pontes alpinas, com uma flecha de 11,2 n para um vão de arco com 280 n, o que -- como já vem sendo tradição nas pontes entre o Porto e Gaia -- constituiu um record mundial nesta tipologia de pontes. 

Tem duas faixas de rodagem em cada sentido, com 3,25 m cada, e um separador central com 1 m de largura. A iluminação está colocada á cota baixa, permitindo unha perfeita iluminação
 ....



Info at:
www.portoxxi.com/bridge_inf.d.henrique


Vila Nova de Gaia city side... and the RABELO typical boats... :)



PORTUGAL bridges..... More at:
www.wikipedia.org/List.of.bridges.in.Portugal


More at:





..... ohhh....  I'll b coming soon....  u know i'll !!! 


:)

No comments: